Etusivu  |   Toimintaidea  |   Luettavaa  |   Yhteystiedot    


Tervetuloa Arkitieteen
www-sivuille. Kyseessä on
täysin ei-kaupallinen taho,
jonka tavoitteena on puolustaa
syvällisen sisältöymmärryksen
asemaa alati pinnallistuvassa maailmassa.



Yleistajuiset kirjoitukset
  • Pentti Linkola sanoo ääneen sen, josta mieluummin useimmiten vaietaan: "Ilmastonmuutos on ihan pikkujuttu sen rinnalla, miten ihminen on luontoa tuhonnut. Eivätkä ilmastonmuutoksesta huolestuneet ole huolissaan luonnosta vaan ihmisistä, omasta hyvinvoinnistaan ja talouskasvusta. Siksi siitä pidetään tällaista meteliä." (Aamulehti 2.12.2018, harmillisesti vain tilaajille)
  • Onnistuneesti kansantajuistettu juttu kaiken teoriasta. (Jose Riikonen, Helsingin Sanomat 4.9.2018)
  • Osuva ja mielestäni poikkeuksellista nöyryyttä osoittava kirjoitus tekoälyn tavoittamattomissa olevista arjen sankareista. (Kari Enqvist, Etelä-Suomen Sanomat 2.6.2018)
  • "Vallan keskittäminen ja dogmaattinen yksikköjen koon suurentaminen eivät toimi etenkään asiantuntijaorganisaatioissa." (Kekkonen, Patomäki, Heinonen, Helsingin yliopisto, Aamulehti 31.3.2018)
  • Tienhaara H: "Yliopistojen pitäisi keskittyä perusosaamiseen", YLE 11.1.2018
  • Rajantie A: "Alakouluikäisillä on parhaat ja laajimmat kysymykset, sillä he eivät pelkää osoittaa tietämättömyyttä.", Helsingin Sanomat 3.10.2017
  • Valtaoja E: "Haluan vain, että ihmiset alkavat ajatella.", Aamulehti 30.9.2017.
  • Korpela A: Liiallinen konkreettisuus uhkaa teknillistä korkeakoulutusta, Aamulehti, 22.8.2017.
  • Korpela A: Sisältökartat insinööriopetuksessa, TAMK-konferenssi 2017, 7.2.2017.
  • Korpela A: Tampere3:n toteuttaminen vaatii rohkeutta, Tampere3-blogi, 20.9.2016.
  • Korpela A, Tarhasaari T, Kettunen L, Mikkonen R, Kinnari-Korpela H: Kohti syvällisempää ymmärrystä insinööriopinnoissa - kulmakivien menetelmä, TAMK-konferenssi 2016.

    Kirjat
  • Feynman, Leighton, Sands: The Feynman Lectures on Physics, California Institute of Technology, 1963, 2006, 2013.
  • Keeling R, Hersh R: We're Losing Our Minds - Rethinking American Higher Education, Palgrave Macmillan, 2012.
  • Graham R: Achieving Excellenge in Engineering Education - The Ingredients of Successful Change, The Royal Academy of Engineering, 2012.
  • Bok D: Our Underachieving Colleges, Princeton University Press, 2006.
  • Engeström Y: Perustietoa Opetuksesta, Valtiovarainministeriö, 1987.

    Referoidut tieteelliset artikkelit
  • Korpela A, Tarhasaari T, Kettunen L, Mikkonen R, Kinnari-Korpela H: Structural Development of Substance in Engineering Education - Method of Cornerstones, Interactive Collaborative Learning, Advances in Intelligent Systems and Computing 544, Springer International Publishing AG 2017, 2017.
  • Korpela A, Tarhasaari T, Kettunen L, Mikkonen R, Kinnari-Korpela H: Towards Deeper Comprehension in Higher Engineering Education - Method of Cornerstones, European Journal of Science and Mathematics Education, Vol. 4, No. 4, 2016.
  • Korpela A, Tarhasaari T, Kettunen L, Mikkonen R, Kinnari-Korpela H: Towards Deeper Comprehension in Higher Engineering Education - Rethinking "in theory yes, but not in practice", European Journal of Science and Mathematics Education, Vol. 3, No. 4, 2015.
  • Goodall A: Highly Cited Leaders and the Performance of Research Universities, Cornell University, ILR School, 2008 (sama artikkeli julkaistu myös Research Policy -lehdessä.
  • Shulman L S: Those Who Understand - Knowledge Growth in Teaching, Educational Researcher, Vol. 15, Issue 2, 1986.
  • Anderson P W: More Is Different, Science, Vol. 177, No. 4047, Aug. 4, 1972.

    Videot
  • Tampereen yliopisto nosti uudessa ilmeessään tieteellisen tiedon hienosti yliopiston ytimeen.