Kisapyörä 2015: BMC Fourstroke FS01 XX1

Kesällä 2015 kisapyöräkseni vaihtui Julien Absalonin täysjoustotykki, BMC Fourstroke FS01. Helsingin Lauttasaaressa sijaitseva Larunpyörä teki fillarista hyvän tarjouksen ja osoitti muutenkin niin ensiluokkaista asiakaspalvelua, ettei bemaria yksinkertaisesti voinut enää jättää kauppaan pölyttymään. :) Itse asiassa aloin haaveilla kyseisestä rungosta jo talvella 2015, kun eräällä Koskin yhteislenkillä Rantalan Mika kehui Fourstroken rungon geometriaa ja takajousituksen kokonaistoimintaa. Ja koska Mika on eittämättä yksi suomalaisen maastopyöräilyn pioneereista, joka tuntee fillareiden tekniset ratkaisut vähintäänkin yhtä hyvin kuin omat taskunta, siitä se kiinnostukseni bemaria kohtaan sitten heräsi. Eikä pyörivää lumipalloa tietenkään saanut sen jälkeen enää pysähtymään. Viimeinen naula arkkuun lyötiin viimeistään silloin, kun koskilaisen maastopyöräilybuumin kenties innokkain ilmentymä, Saarisen Ismo, kävi hakemassa itselleen samanlaisen fillarin Larunpyörästä. Lähdin Ismon mukaan, ja retki osoittautuikin kohtalokkaaksi, sillä itselläni oli jo viikon päästä samanlainen fillari alla. :)

Fourstroke FS01:ssä oli jo vakiona niin hyvät osat, ettei mitään olisi tarvinnut välttämättä vaihtaa. Kun fillariin ruuvattiin XTR:n polkimet kiinni, puntari näytti suoraan laatikosta otetulle L-kokoiselle pyörälle 10.6 kg:n lukemaa, mikä on suoraan sanottuna hemmetin vähän. Mutta koska tallistani sattui kuitenkin löytymään läjä sopivia kevytosia, täytyi niitä tietenkin sovitella uuteen pyörään. Seuraavassa on vähän listaa siitä, mitä osia alkuperäiseen fillariin tuli vaihdettua, ja kuinka paljon niillä grammoja ropisikaan.

  • Näillä osilla ja XTR:n polkimilla fillarin massa oli 10.6 kg.
  • Satulan ja tolpan vaihto säästivät lähes 300 g. Fillarissa oli alun perin Fizik Tundra 2 -penkki ja BMC:n oma kuitutolppa, mutta kun tilalle tulivat ja vuosia hanurini alla viettäneet Becker Carbon MTB -penkki ja AX-Lightness Europa -tolppa, massaa tosiaan lähti aika mukavasti. Beckerin penkin ja AX:n tolpan yhteismassa on noin 180 g, joten kovin paljon ei niistä pysty enää niistämään lisää.
  • BMC:n alkuperäiskiekot, DT XR 1501 Spline ONE, ovat kevyet ja laadukkaat, eikä alumiinikehillä taida oleellisesti parempaa olla edes tarjolla. Nimensä mukaisesti kiekkoparilla on massaa noin 1.5 kg. Mutta silti sain pelkästään takakiekosta viilattua kolmisensataa grammaa pois, kun mukaan otetaan myös renkaat ja jarrulevy. Kisatakakiekkona toimii Extraliten Hyperrear 2 -navasta, Sapim CX-Rayn pinnoista ja Light Bicyclen kuitukehästä koottu kokonaisuus, ja kun kiinnitin siihen alupulteilla KCNC:n 160-millisen jarrulevyn ja litkutin kehille 2.25" Schwalbe Racing Ralph Liteskinit, alkuperäiseen takakiekkoon verrattuna (180-millinen Avidin levy + 2.2" Conti X-King Racesport + 200-grammainen sisuri) grammoja ropisi noin 300.
  • Jos takakiekosta lähti kokonaisuudessaan noin 300 g, paljon huonommaksi ei jäänyt etukiekon vaihtokaan, sillä se aiheutti noin 250 gramman ropinan. Osa lähti pelkästä kiekosta (Extralite Hyperfront, Sapim Superspoke, Light Bicycle), mutta merkittävä osansa oli myös etujarrulevyllä (180 mm Avid -> 160 mm Hope kelluva alupulteilla) ja renkaalla (Conti Raceking Racesport 2.2" + sisuri -> Schwalbe Racing Ralph Liteskin 2.25" + litkut).
  • Edellä mainitun kisakiekkoparin massa on 1270 g, joten pelkkien kiekkojen vaihdolla lähti noin 230 g. Loput (reilut 300 g) lähti sitten jarrulevyistä ja renkaista, tai siis lähinnä sisureista.
  • Kun jarrulevyt vaihtuivat pienempiin (180 mm -> 160 mm), samalla oli tietenkin luovuttava myös jarrusatuloiden adaptereista. Ja kun jarrusatulat olivat juurikin adapterien takia paikoillaan pitkillä teräspuolteilla, yllättävän hyvin hävisi massaa niistäkin. Pelkästään jarrusatula-adaptereiden poistaminen ja pitkien teräspulttien korvaaminen lähes nollamassaisilla alupulteilla aiheuttikin mukavan 60 gramman kevennyksen. :) Edestä ja takaa yhteensä siis.
  • BMC:ssä oli alunperin kiinni XX1:n kammet, jotka tietenkin ovat joka suhteessa ensiluokkaiset. Olin kuitenkin jo aiempaan fillariin ostanut Racefacen Next SL -kammet, jotka osoittautuivat noin 130 g kevyemmiksi kuin XX1. Niinpä ne tuli vaihdettua bemariin. Samalla täytyi vaihtaa myös keskiölaakeri, joka pressfit-mallisena aiheutti etukäteen ajateltuna hieman epäröintiä, mutta helposti homma lopulta onnistui. Vanha laakeri lähti varovasti naputtelemalla irti, ja uusi meni samalla menetelmällä kohtuullisen tuskattomasti paikoilleen.
  • Myös akselien vaihtaminen aiheutti mukavaa ropinaa. Bemarissa oli alunperin Foxin läpiakseli edessä ja Shimanon vastaava takana, ja kun noiden tilalle tuli kuusiokoloavaimella kiinnitettävät Extralite (eteen) ja Shift up (taakse), fillarista lähti massaa yhteensä noin 100 gramman verran. Eihän se nyt hirvittävästi tietenkään ole, mutten olisi kuitenkaan uskonut, että pelkästään akseleista lähtee noinkin paljon...
  • Myös tupit menivät vaihtoon, kun alkuperäisten lukkotuppien tilalle tuli KCNC:n vaahtoversiot. Samalla lähti noin 60 g.
  • Keväällä tapahtuneen tärskyn jälkeen päätin kokonaan unohtaa ultrakevyet ohjaustangot, mutta noin 60 g tulisi silti kevennettyä alkuperäistä ohjaamoa, kun stemmiin vaihtui titaanipultit, ja kun BMC:n alkuperäinen tanko vaihtui Eastonin EC70 -tankoon.
  • Lisäksi kaikenlaisella pikku virittelyllä ja "turhien" osien poistolla taisi lähteä vielä noin 100 g. Tähän kategoriaan kuuluvat ainakin ketjuohjuri kilkkeineen sekä vaijereiden kiinnikkeitä, joiden tilalle tuli nippusiteitä.
  • Tällä hetkellä (elokuu 2015) fillari on kisakunnossa vähän alle 9.2-kiloinen. Alle ysin pääsisi varsin helposti ilman oleellisia kompromisseja, sillä jo pelkästään kevyimmillä vatkaimilla ja toisilla jarruilla oltaisiin kasilla alkavassa lukemassa. Mutta sille tielle ei kuitenkaan ole tarkoitus nyt lähteä. :)

    15.8.2015 /AK